Sommarens bästa kulturtips

Stekhet sol på playan eller regniga dagar inomhus? Oavsett hur sommaren blir tipsar Culte om sommarens bästa kulturupplevelser! Vilka böcker ska du läsa? Vika tv-serier ska du se? Och inte minst – vad ska du se fram emot till hösten? Culte har svaren!

/ 25.06.2026

Karin tipsar

BOK: Inringning 3 av Carl Frode Tiller (Flo förlag)
”Den bästa norska litterära trilogin på 60 år är äntligen fullbordad.” (NO)
Jag älskade första delen i Carl Frode Tillers trilogi om David, mannen som tappat minnet och satte in en annons med uppmaningen att berätta vem han är. Första boken var fantastisk, den andra ännu bättre, men jag tror faktiskt att den tredje är bäst av alla. Ingen gestaltar mänskliga tillkortakommanden som Tiller. Eller vad sägs om mannen som ljuger för sin fästmö och påstår att han har MS, för att hon ska tycka synd om honom och låta honom åka på grabbresa, och som sedan har svårt att hitta ett bra tillfälle att erkänna lögnen?

BOK: Rovdjur av Isabel Nylund (Albert Bonniers Förlag)
OK. Om du har tonårsbarn, läs på egen risk. Länge sedan en bok grep tag i mig som denna. Om att vara ung och vilja testa allt. Knulla, supa och röka. Fula gubbar i garage som bjuder på sprit och mammor som luktar på ens andedräkt när man kommer hem. Men också känslan av att livet är oändligt och att allt bara börjat. 

TV: Proud (HBO Max)
Miniserien Proud prisades tidigare i år på den internationella tv-seriefestivalen Séries Mania. Serien följer den unge homosexuella modellen Filip, som helst fyller tillvaron med alkohol, droger och sex. Men när hans syster dör tvingas han ta tag i sitt liv och ta hand om sin lilla systerdotter. I en intervju med Variety säger seriens stjärna Ignacy Liss att han hoppas att Proud ska bli en snackis i Polen, där homofobin frodas. Efter att ha sett serien tror jag att Proud har goda chanser att bli en snackis långt utanför Polens gränser.

TV: Line of duty säsong 1-6 (i väntan på säsong 7!) (SVT Play)
Det kommer en ny säsong av en av världens bästa kriminalserier! I väntan på säsong sju när vi får återse kriminalinspektör Steve Arnott och DC Kate Fleming på polisens anti-korruptionsenhet AC-12 visar SVT alla tidigare säsonger. Perfekt binge-TV om det regnar i sommar!

Och vad ser jag fram emot i höst?
Jag är nyfiken på filmen Klara and the Sun, baserad på Nobelpristagaren Kazuo Ishiguros hyllade roman med samma namn. Historien kretsar kring Klara, en artificiell vän som köps som sällskap till ensamma barn, och hennes försök att förstå människorna omkring sig. Med Jenna Ortega från Wednesday i huvudrollen och Taika Waititi, känd för Jojo Rabbit, bakom kameran ser filmen ut att bli något betydligt mer än traditionell science fiction. Snarare en berättelse om vad det egentligen innebär att vara människa. Biopremiär 23 oktober!

Marie tipsar

TV: Rafa (Netflix)
Fotbollsyra och VM i all ära, men det är också en fin tid för oss som gillar tennis. Wimbledon börjar i nästa vecka och som uppladdning tittar vi på den efterlängtade dokumentären om Rafael Nadal, tennisens finaste grusspelare! Här får vi följa honom genom skador och oförglömliga bolldueller, träffa hans familj och komma nära hans tankar och det går inte att inte bli rörd. Tack för allt Rafa säger jag med tårar i ögonen. Vamos in i framtiden. 

KONST: Hemsökelser – Tom Hedquist och Ingela Håkansson Lamm (Thielska Galleriet)
Fast man följt vissa människor länge vet man så lite om dem. Det blir jag påmind om när jag åker längst ut på Djurgården till Thielska galleriet för att se Tom Hedquist och Ingela Håkansson Lamms gemensamma utställning som liksom samtalar med huset i sig och allt som finns däri. På en av skyltarna läser jag att Tom är uppvuxen på Thielska eftersom hans pappa jobbade där. Jag tappar hakan, det hade jag aldrig kunnat gissa. Men vissa saker är som de alltid har varit: Toms fascination för linjer och det svartvita till exempel. Och Ingelas tro på att färg och sinne för detaljer gör livet ljusare. Och att de både gör en konstupplevelse till något alldeles underbart. Här får det svartvita samspela med Edvard Munchs otroliga skisser och färgerna korrelerar med husets möbler som får ett nytt liv när de blir sedda genom Ingelas ögon. Väldigt inspirerande!

TV: Marc by Sofia (SVT Play)
Det här tipset kommer inte som en chock för nån som känner mig. Modeskaparen Marc Jacobs, filmskaparen Sofia Coppola och alla inblandade referenser byggde mitt 1990-tal och också mig som människa. Så tack för den här presenten som fick mig att återuppleva allt med hjälp av nedslag i Marcs karriär och berättelser. Han är modeskaparen som gjorde grunge kommersiellt, samarbetade med konstnärer och fick mode att kännas som en kul fantasi. Nu vill jag igen bära t-shirts med smileys på och glittriga hårspännen för att hålla luggen på plats. 

SOMMARLÄSNING: Sommar är tid för läsning, det är sen gammalt. Min bokhög jobbar efter devisen: något nytt, något klassiskt, ett porträtt och något som är skrivet för de yngre. 

NYTT: Flickorna i apelsinlunden av Gabriela Cabezón Cámara – en nunna rymmer från ett kloster för att leva som en man och erövra Amerika – låter som en berättelse som kan inspirera till stordåd. 

KLASSISKT: Blev tack vare bokklubben påmind om P.O Enquists storhet och vill därför läsa allt. Nedstörtad ängel är inköpt och väntar på mig. Blev också inspirerad av Perfektion (den omtalade Bookerpris-nominerade generationsskildringen av Vincenzo Latronico) att köpa en George Perec-bok eftersom det refereras till författaren i romanen. En kompis nämnde att Livet – en bruksanvisning kan vara det bästa som finns att läsa i bokväg. Tack för tipset.

PORTRÄTT: Eve’s Hollywood av Eve Babitz är L.A under 1970-talet, fester med Salvador Dali och Jim Morrison, dekadens på Chateau Marmont och minnet av en perfekt taco. Känns som underbar sommarläsning. Eller hur?!

YNGRE: Jag har älskat Emi Gunérs böcker om Nina och har längtat efter mer från samma penna och hjärna. Sam & Lou är det jag söker. 

Och vad ser jag fram emot i höst?
Man blir aldrig för gammal för att vänta på en uggla från Hogwarts. Serien förväntas ha premiär till jul på HBO Max. Harry Potter och åtta avsnitt av De vises sten alltså. 

Lina tipsar

BOK: Staden som inte längre är – 1970-talets Stockholm av Katinka Bergvall (Stockholmia förlag)
En alldeles ljuvlig bok med svartvita foton från ett svunnet 70-tals-Stockholm att försjunka i länge. Vissa bilder ser ut som att de är tagna på 1800-talet, andra visar en äldre man på 70-årsåldern som skulle kunna vara vilken Söder-hipster som helst idag 50 år senare. Men minst lika bra är texterna, som både beskriver fotona, men också diskuterar tidens anda och vad som blev bra och mindre bra. Den här boken kommer jag plocka fram många gånger och upptäcka nya saker hela tiden,

BOK: London Falling av Patrick Radden Keefe
Journalisten och författaren Patrick Radden Keefe är en mästerlig berättare som lyckas nosa upp otroliga stories (Säg ingenting, Smärtans imperium och podden Wind of Change). Nu är han aktuell med en berättelse om oligarker, drömmen om rikedom, en stad där pengar står i centrum, föräldraskap och inte minst: hur mycket vet man om en annan människa? När 19-åriga Zac Brettler faller ut från balkongen i ett exklusivt bostadshus vid Themsen-floden i London och så småningom påträffas död, börjar både hans föräldrar och polisen inse att Zac inte har talat sanning om vad han gör – för någon. Rafflande läsning som fick mig att tappa hakan gång på gång. Sommarens måste-läsning!

RADIO: Stridspiloten som blev poetisk rebell (Sveriges Radio)
Perfekt 30-minuters-lyssning i serien Bildningsbyrån, om poeten Åke Hodell som efter att kraschat med sitt stridsflygplan under andra världskriget bytte bana och blev experimentell poet och anti-militarist. Här får man bland annat lyssna på delar av hans dikt ”I gevär” som inleds med 33.000 iiiiiiiii:n för att sedan följas av 66.000 äääääää:n. Åke Hodell är också upphovsmannen till heja-ramsan ”sassa, brassa, mandelmassa” (som kom till när han var gymnasist på Södra Latin). Detta och mycket annat får man veta mer om i avsnittet. Mer experimentell poesi åt folket säger jag!  

SOMMARLÄSNING: Jag har laddat upp med en trave böcker, både nytt och sånt som legat länge och väntat. Den franska succén Bartendern på Ritz av Philippe Collin om en judisk bartender i Paris som serverar drinkar till nazistofficerare har jag bara hunnit läsa ett kapitel på men den verkar lovande. Snackisarna Yesteryear av Caro Claire Burke och Lázar av Nelio Bidermann blir spännande att se vad allt ståhej handlar om. Den mörka materian-trilogin av Philip Pullman hör till mina absoluta favoritböcker nånsin, och i sommar ska jag äntligen ta itu med den fristående trilogin The Book of Dust, volume 1-3 som utspelar sig både före efter de första tre böckerna

Och vad ser jag fram emot i höst?
Ovan nämnda Patrick Radden Keefe gästar Internationell författarscen på Kulturhuset Stadsteatern den 20 oktober, och jag har redan köpt biljetter. Och så ska jag ta mig till Köpenhamn i november för att se pop-Danmarks golden boy Guldimund. Det bliver smukt!