2020 var på så många sätt ett förlorat år. Men också ett år då vi på djupet förstod hur mycket det betyder att kunna ta del av konst, teater, film och musik i de salonger vi kanske tagit för givna. Vi insåg att böcker är värda allt när världen runt oss krymper. Här är Cultes årsbästa-listor för 2020. Med hopp om ett bättre 2021.
Bäst kultur 2020 enligt Karin
Årets skönlitteratur: Svår i år! Jag tyckte väldigt mycket om Översten av Ola Larsmo. En äventyrsroman som fick bokslukaren i mig att göra volter. Bubblare: Samlade verk av Lydia Sandgren, jag ser verkligen fram emot att följa hennes författarskap.
Årets fackbok: Året med 13 månader av Åsa Linderborg. År 2020 känns också som ett år med minst 13 månader.
Årets musik: Jag är väldigt glad att Anders Teglund släppt nytt. Albumet Vissa somnar helt går varm just nu. Favoritspår = Mjukt över morfars bröst.
Årets film: Babyteeth. En film om att vara människa. Om att leva. Och att dö. Att älska. Och skratta. Det är så sjukt vackert och jag lämnar biosalongen med tomma tårkanaler och fullt hjärta.
Årets TV: Jag älskade Normala människor. Adaptionen av Sally Rooneys roman fick mig att minnas den där första stora kärleken som gjorde så ont men som jag aldrig velat vara utan. The Crown 4 känns som om den kvalar in här också!
Årets barnkultur: Räknas Lego Masters Sverige som barnkultur?
Årets konst: Jag köpte ett konstverk av Anna Pajak. Ett fet tavla som gjort hemmajobbandet lite (mycket) roligare. Följ Anna på insta!
Årets podd: Wind of Change av Patrick Radden Keefe. Är Scorpions monsterhit egentligen skriven av CIA?
Årets fenomen: Pandemi.
Årets ord: Coronasäkert
Årets journalistik: Vet inte om en roman får kvala in här? Men Fjärilsvägen av Patrik Lundberg är den bästa samhällsskildring jag läst som tydligt visar ett folkhem i förfall.
Årets person: Anders Tegnell. Vem annars skulle bli avbildad som pepparkaka i naturlig storlek?
Årets skärmtid, snitt: 2 timmar och 50 minuter (gah!)
Förhoppning inför 2021: Att få vara nära.
Förutsatt att pandemin ebbar ut 2021 tar jag med mig denna lärdom/insikt från pandemiåret även framåt: Insikten om hur privilegierad jag är som har ett jobb där jag kunnat jobba hemifrån. Och att jag inte är ensam.
GRAND PRIX: ÅRETS BÄSTA KULTUR: Måste nog säga Babyteeth! Tillsammans med Parasit bland det bästa jag sett på bio.
Bäst kultur 2020 enligt Erik
Årets skönlitteratur: Året med 13 månader av Åsa Linderborg.
Årets fackbok: Vi är Orlando av Johan Hilton.
Årets musik: People, I’ve been sad av Christine and the Queens.
Årets film: Parasit av Bong Joon-Ho.
Årets TV: Kärlek och anarki av Lisa Langseth på Netflix. Perfekt blandning av kul, dumt och ah-ja-exakt-så.
Årets konst: Salman Toor. Om man mot all förmodan skulle råka vara i New York i vår kan man se hans utställning på Whitney Museum of American Art.
Årets ord: Så. Lina Thomsgård spådde på sin Instagram att vi 2021, med dubblerad ursprungsbetydelse, kommer att säga: så så.
Årets journalistik: Paolo Roberto-dagen (15 maj). Extratips: Om du har en Di-prenumeration kan du läsa om varumärket Paolos krishantering här.
Årets person: Duon Ted Wigren och Karin Magnusson i SVT Morgonstudion. Tack för att ni gör varje morgon så så mysig.
Årets skärmtid, snitt: Jag har börjat göra regelbundna stretchövningar för händerna. Det får räcka som svar.
Förhoppning inför 2021: Att Linda Skugge fortsätter att vara lika aktiv på Instagram.
Förutsatt att pandemin ebbar ut 2021 tar jag med mig denna lärdom/insikt från pandemiåret även framåt: Man ångrar aldrig en dyr pyjamas.
GRAND PRIX: ÅRETS BÄSTA KULTUR: Lydia Sandgren, tack för bok, debatt, krönikor, intervjuer och podd. Ser fram emot mer nytt blod på kultursidorna 2021.
Bäst kultur 2020 enligt Johanna
Årets skönlitteratur: F av Katarina Frostensson.
Årets musik: Bonsi, Jonas Lundqvist, Taylor Swift ft Bon Iver.
Årets film: The Average Color of the Universe.
Årets TV: Normal People.
Årets barnkultur: Pippi Långstrump i SVT Öppet arkiv.
Årets konst: Nick Alm.
Årets podd: Café Q, enastående eskapism.
Årets ord: ”Digitalt” (fika digitalt, ta det där mötet digitalt, ta aw digitalt, fira våra födelsedagar digitalt, leva digitalt…) Låt oss aldrig mer..
Årets person: Ansiktet utåt för 2020 blir, hur man än vrider och vänder på det (och hade önskat något annat) – Anders Tegnell.
Årets skärmtid, i snitt: I snitt för mycket.
Förhoppning inför 2021: Få uppleva kulturen igen som den är menad att upplevas, på bio, på scener, på teatrar, tillsammans med andra människor.
Förutsatt att pandemin ebbar ut 2021 tar jag med mig denna lärdom/insikt från pandemiåret även framåt: Tänk vad värdefullt det är ändå, att få spendera tid med och vara nära de man tycker om, vänner och familj, nära och kära.
GRAND PRIX: ÅRETS BÄSTA KULTUR: Louise Glück.
Bäst kultur 2020 enligt Peter
Årets skönlitteratur: Hanna Johansson, Antiken. Otrolig debutroman som med supernärvaro och fantastiska scener förflyttade mig till den grekiska övärlden. Bubblare: Stefan Lindbergs Splendor.
Årets fackbok: Gillade Joel Halldorfs Gud: Jakten. Har aldrig funderat så mycket på att försöka bli frälst som i år.
Årets musik: Pretentiöst nog har jag lyssnat mest på etiopisk musik i år. Och på Håkans senaste skiva som förtjänar betydligt mer än de tre plus den fick överallt, och jag blev väldigt glad över Strokes comeback-album. Och hade tre goda veckor med Gregory Porter i början av hösten.
Årets film: Glad att jag hann se 1917 på en i princip tom biosalong veckan innan pandemin brakade loss på allvar. Den var bra. Sedan dess: sorglig filmstiltje.
Årets TV: Ingen unik åsikt måhända, men inget kan mäta sig med The Crown, vars senaste säsong var fulländad.
Årets barnkultur: Det här har varit det stora Harry Potter-året i min familj – vi har sträckläst alla sju böckerna vilket varit sjukt kul. Allt nytt har i princip fått stå tillbaka för detta magnum opus. Expecto Patronum!
Årets konst: Jag försökte köpa en tavla av konstnären Mette Homar men hade inte råd. Kolla in henne på instagram, fantastiska tavlor!
Årets podd: Flashback Forever.
Årets fenomen: Dricka alkohol tillsammans framför skärm.
Årets ord: ”Smittskydds-BAE” var välfunnet, om FHM-hunken Wallensten.
Årets journalistik: Tycker att SR:s unga USA-korrar Fernando Arias och Cecilia Khavar gjort väldigt mycket bra, rolig och viktig radio från USA under hösten.
Årets person: Det finns bara en Anders Tegnell.
Årets skärmtid, snitt: 2 timmar och 50 minuter. Betydligt mer veckan före och efter USA-valet.
Förhoppning inför 2021: Högt ställda! Att ALLT ska kunna öppna igen. Håkan på Ullevi 2021 känns utopiskt, men vad tusan, here goes nothing: att skiten är över och att jag och 34 999 andra får trängas, dricka öl och se Håkan Hellström spela på Ullevi en väldigt solig och varm sommardag i augusti. Och att Knausgårds nya roman är bra.
Förutsatt att pandemin ebbar ut 2021 tar jag med mig denna lärdom/insikt från detta år in i framtiden: Livet levt via skärm är inte samma sak som livet levt i det fysiska rummet. Jag tycker om människor. Ensamhet är hemskt. Samhället behöver vara stort och starkt. Och det är svårt att komma på vad man ska äta till lunch varje dag.
GRAND PRIX: ÅRETS BÄSTA KULTUR: Hanna Johanssons Antiken. Bästa svenska romanen jag läst i år.
Bäst kultur 2020 enligt Lina
Årets skönlitteratur: Modersmjölken av Nora Ikstena. 120 sidor stor litteratur.
Årets fackbok: Biblioteket av Susan Orlean. En ren njutning att läsa denna hyllning till böcker, bibliotek och en lång rad excentriska typer som slagits för rätten att få ett lånekort och ta del av det finaste vi har.
Årets film: Wolfwalkers. Magisk bioupplevelse som det verkligen sprakar om, missa inte!
Årets TV: Jakten på en mördare.
Årets konst: Ugo Rondinones utställning ”Mattituck” som gick att se i en fin digital presentation på Gladstone Gallery.
Årets podd: Flashback Forever livade upp många timmars ogräsrensning/badrumsstädning/löprundor.
Årets fenomen: Munskydd.
Årets ord: ”C is for cookie” brukar Kakmonstret sjunga. I år bytte vi ut ordet för C.
Årets person: Anders Tegnell.
Årets skärmtid, snitt: Är en aktivt av-aktiverad funktion på alla mina devices.
Förhoppning inför 2021: Många, långa kramar.
Förutsatt att pandemin ebbar ut 2021 tar jag med mig denna lärdom/insikt från detta år in i framtiden: Digitalt i all ära, men inget slår IRL.
GRAND PRIX: ÅRETS BÄSTA KULTUR: Wolfwalkers – inte en filmruta som inte får 5 vargar av 5!