”Min övertygelse har aldrig varit starkare”

Sverige är ett av världens mest sekulära länder, samtidigt visar undersökningar att varannan svensk tror på en högre livskraft eller ande – en av de högsta siffrorna i Europa. Vad är det egentligen vi tror på? Vi vände oss till yogin Lisa Lalér för att bena ut varför så många idag vänder sig till just yoga och meditation i sitt andliga sökande.

/ 18.10.2018

Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder, samtidigt visar undersökningar att hälften av vår befolkning tror på någon form av högre livskraft eller ande, en av de högsta siffrorna i Europa. Så vad är det egentligen vi tror på? Vi vände oss till yogin Lisa Lalér för att bena ut varför så många idag verkar vända sig till just yogan och meditationen i sitt sökande efter andliga upplevelser.[vc_single_image image=”868″]Du har ägnat över 15 år åt arbete på heltid med yoga och meditation, vad var det som ledde dig in på detta?
– Jag hittade yogan under en tid i livet då allt hade gått för fort under en längre period med en skilsmässa, två små barn och en väldigt belastande arbetssituation som jag inte trivdes med. Tanken var att jag skulle göra karriär inom livsmedelsbranschen men livet tog mig till en plats där jag i stället hamnade i en utmattningsdepression. Under min sjukskrivning så föreslog min syster Lotta – som jag idag driver Yogashala Stockholm tillsammans med – att jag skulle prova Ashtangayoga. Även om jag alltid varit en sökande person så var jag var ganska skeptisk till idén. Det tog några månader innan jag faktiskt gick en introduktionskurs på Yogashala Stockholm för dåvarande ägaren Maria Boox. Trots att det var extremt utmanande för mig både fysiskt och mentalt så fastnade jag direkt när jag förstod att i yogan finns träning både för kroppen och själen. Det låter ju ganska klyschigt, men det var verkligen som att komma hem till något som jag längtat efter väldigt länge.

Upplever du att yoga attraherar samma grupper idag som när du började?
– Idag söker sig alla typer av människor i alla åldrar till yogan. En del på grund av fysiska skador eller sjukdomar, en del för att de är alltför stressade och andra för att de söker en djupare mening. Jag upplever att det kanske var fler ”sökare” som kom till yogan när jag började och att flum-stämpeln som fanns då är borta idag. Yoga är tillgängligt och accepterat på så många fler ställen i samhället nu.

Vad tror du ligger bakom det ständigt växande intresset för just österländska andliga praktiker som yoga och meditation i västvärlden?
– Jag tänker att det handlar om en motreaktion på allt i vårt samhälle som handlar om yta och ”quick-fix”. Jag tänker att i en värld där allt snurrar allt snabbare så uppstår en längtan hos många efter att hitta en djupare mening i tillvaron och att finna vägar till att hinna stanna upp och reflektera. För många handlar det nog om att ge sig själv en egen stund för att fylla på med energi, att bli starkare i kroppen och kanske också om att bli mer i acceptans med livet så som det är – en önskan om ett ökat välmående helt enkelt.

Finns det något potentiellt negativt med medveten närvaro som betonas i yoga och olika former av meditation?
– Inte i dess ursprungliga bemärkelse – det handlar ju om att öva sig på att kunna släppa taget om det som har varit och att inte lägga så mycket tid på att oroa sig för det som kommer. Genom att få ökad sinnesro blir vi mer närvarande och kärleksfulla med oss själva och varandra. Det är gott för världen. Det negativa uppstår när folk väljer att misstolka betydelsen av yoga och medveten närvaro, genom att enbart lägga ut bilder på sig själva i avancerade asanas* med vackra vyer. I allt brus i sociala medier och genom olika trender är det så lätt att själva idén med sådana här fantastiska praktiker försvinner totalt. Det är synd. Att bli mer medveten och närvarande är att ta ett personligt ansvar som gör att vi kan ge osjälviskt till andra, och dela med oss från en kärleksfull plats. Det har ingenting med hur mycket man kan böja på kroppen att göra. Asanas är endast en liten del av yogan och enbart ett verktyg som kan föra oss till en djupare förståelse av oss själva.

*positioner

Både yoga och meditation är i grunden enkelt rent materiellt: det krävs ingenting särskilt för att börja utöva det. Samtidigt är det idag relativt dyrt att gå på yogastudio och ta kurser i olika former av andlig, personlig utveckling vilket gör att alla kanske inte har råd och att det ses som något för privilegierade. Varför tror du att det är så?
– Det som är bra med yoga och meditation är att man inte behöver gå till en speciell plats för att öva. Det går alldeles utmärkt att ha en regelbunden praktik på egen hand. Om man praktiserar mest på egen hand så kan det dock vara bra att man då och då går till en kunnig och erfaren lärare för att få hjälp och guidning. På det sättet behöver det inte alls bli särskilt dyrt. Anledningen till att det kostar pengar att gå till en yogastudio är att det ofta är otroligt dyra hyror för lokaler. Särskilt i storstadsområden. Dessutom behöver ju de lärare som undervisar få betalt för den tid de ger och för den kunskap de delar med sig av. Det här är ju också i linje med hur vårt samhälle ser ut i dag – vi lever i en kontext där nästan allt kostar pengar.

Kommer tendensen att allt fler börjar utöva olika former av medveten närvaro att hålla i sig och växa? Om ja, vilka konsekvenser tror du det kan få för samhällsutvecklingen?
– Ja jag tror och hoppas att det kommer fortsätta växa.  Jag tänker att det framför allt är något väldigt bra för samhällsutvecklingen.  Yogafilosofins tankar om icke-våld, sanning och kärlek till sig själv och andra ger hopp för framtiden.  Det som kan vara problematiskt är att det finns en risk att traditioner med gammal och mycket välbeprövad kunskap blir urvattnade. Det finns exempelvis så otroligt många olika yogalärarutbildningar som kostar extremt mycket pengar, för relativt få timmar, som hålls av lärare som själva inte har så mycket kunskap. För mig blir det bakvänt, för ofta krävs det inte att de som söker dessa utbildningar har särskilt mycket förkunskaper. Det tar lång tid att bli yogalärare och källan till undervisningen är alltid den egna utövningen – vilket betyder att man själv bör ha utövat yoga hos kunniga och erfarna lärare regelbundet och under många år innan man själv börjar undervisa.  Det är ett stort ansvar att lära andra, lärandet tar aldrig slut.

Är yoga och meditation för alla?
– Yoga och meditation är för alla som är intresserade och det är aldrig för sent att börja!

Tvivlar du någonsin på yogans effekt och betydelse för din egen del?
– Jag ifrågasätter mina val och min väg regelbundet – för att känna efter om min tro fortfarande finns där. Så här långt, efter 18 års väldigt regelbundet yogautövande så har min övertygelse om yogans positiva effekter för kropp och själ aldrig varit starkare.

Vad är andlighet för dig?
– Andlighet för mig handlar om att vara i stadig kontakt med sin andning och därigenom bli i kontakt och närvaro med sin själ och ande. Det handlar om att våga känna tillit och kärlek till sig själv och andra och om att hitta en plats där man kan vila i känslan att kärlekens kraft är större än allt annat.


Lisa Lalér är huvudlärare på Yogashala Stockholm som hon sedan 2009 driver tillsammans med sin syster. Hon har ägnat över 15 år åt yoga och meditation och tror att världen skulle se lite annorlunda ut om fler vågade vända sig inåt och fokusera på sin andning.