Ted Ström – Låter vemodet bli till film

När Ted Ström skrev låten Vintersaga för nästan 40 år sedan kunde han inte föreställa sig att den en dag skulle kallas Sveriges inofficiella nationalsång. Än mindre att den skulle bli film. Men i slutet av oktober har Vintersaga premiär på bioduken, och Ted har tillsammans med sina söner Albin och Johan skrivit musiken.

/ 26.09.2023

En burnande bil, två dörrvakter funderar mycket över hur julen ska bli men pallar ändå inte riktigt att prata om det, ett äldre par vill ha bekräftelse i sin relation. Trötta rojalister samlas för att sjunga kungssången ihop, en fartygskapten tycker att han är värd bullar, en tonåring reflekterar över att ingen kan veta hur mycket fem procent av rymden är. Väl? Filmen Vintersaga består av underbara ögonblicksnedslag i vardagen. Små stunder där känslorna sitter utanpå och når ända hela vägen ut till tittaren. Det är en hyllning till melankolin eller kanske en påminnelse om att det sorgliga också kan vara oerhört vackert. Allt baserat på låten med samma namn. Den som har sjungits in av Monica Törnell, Jerry Williams, Amanda Bergman och många, många fler.  

Ted Ström som skrivit låten Vintersaga sitter i sin studio i Nora. Runtomkring honom ligger sladdar slängda hit och dit och olika instrument står uppställda i rummet. Här skapas magi, eller ja i alla fall toner och verser till ny musik. Trots att Ted har många strängar på sin lyra – han är gammal proggare, är med i bandet Contact, har skådespelat, har skrivit musik till Lars Molins filmer och målar akvareller – är han ändå mest känd som Mr Vintersaga: 

– Ja, det epitetet är det svårt att bli av med. Men det är såklart jätteroligt att ha skrivit något som har betytt så mycket för många. Jag tror att den slår an hos folk gör att det inte finns ett specifikt Jag i texten. Lyssnaren kan fritt sätta sig in i scenerna. 

Hur blev det 24 scener/strofer?
– Jag bodde i Luleå när jag skrev den och jobbade på TV. Jag och fotografen Stefan Holm pitchade då en programidé där vi skulle resa runt Sverige till olika orter. TV tyckte det var ett för dyrt förslag och i ren besvikelse gick jag hem och skrev om pitchen till en låt. 

Hur valde du ut de platser som nämns i låten? 
– Framför allt ville jag använda mig av platser som kunde ställas mot varandra, men jag ville också lyfta udda och utsatta orter. Skärgårdsreferenserna är med för att jag alltid har gillat hav och fyrar och för att det är något jag kan relatera till. Alla platsnamn som nämns i låten har jag varit på. Förutom Härnösand och vägkrogen i Docksta, men den senare har jag åkt förbi så jag vet hur den ser ut!

– Jag brukar använda mig av tydliga bilder i mina texter eftersom effekten blir att man lätt förstår var man befinner sig som lyssnare och kan skapa sina egna bilder. Men jag skrev refrängen först, med hjälp av en bild som jag burit med mig i bakhuvudet sen jag var 12-årig grabb. Då när jag var på väg till skolan, som jag inte gillade speciellt mycket vid den tiden, såg jag ett sorgset träd på en kulle som pinades av en sån där vind som bara kan blåsa i Göteborg. Det var precis så det kändes när vemodet rullade in.  

Vad tänkte du då när du fick höra att Vintersaga skulle bli film? 
– Att regissören Carl Olssons bilder skulle vara väldigt annorlunda mina. Filmen är ju hans egna tankar och referenser, men det är också det som är fint: Att texten sätter i gång egna idéer. Vintersaga skulle kunna bli 18 000 olika filmer! Men det känns också lite märkligt att texten blivit film, vissa av scenerna kan jag absolut känna igen och tycka att man inte kunde göra något annorlunda med, medan andra scener inte på något sätt är självklara för mig. 

Filmen marknadsförs som ”En bild av det svenska vemodet”. Hur ser din bild av vemod ut? 
– Vemod behöver inte vara uppgivet, katastrofläge eller betyda att livet är på väg käpprätt åt helvete. Jag tänker på det som en positiv kraft där man tänder ett ljus och låter allt få vara stillastående en stund. Det är helt ok att gotta sig i vemodet alltså. 

Du och dina söner har skrivit musik till filmen, hur löd briefen? 
– Ja du, vi fick inga speciella order om hur det skulle låta eller vara, men Carl hintade om ett syntigt ljud som han hade hört och gillade. Vi utgick från det och använde en gammal analog synth som kan uppbringa ett alldeles speciellt ljud för att skapa stämningsljud och så skissade vi upp musik till scener. Det är kul att jobba ihop med sönerna för vi kompletterar varandra och ger varandra nya ingångar och då blir det rätt bra!

Hur hör film och musik ihop tycker du? 
– Musiken är ju oerhört viktigt för filmens stämning, den behöver finnas där för att man ska kunna vila i stunderna och bilderna. Dessutom berättar den vad som händer utan att det skrivs ut. Men det behövs rätt kemi mellan musiken och scenerna för att det ska bli bra, blir det bra så blir det ren magi! 

Nämn ett exempel när det blivit magi!
– Jules & Jim av François Truffaut. Promenadscenen där inget sägs, men musiken berättar allt. Där fungerar musiken som den perfekta andningspausen!

Vintersaga har premiär 20 oktober på en biograf nära dig.