När Malin B. Erikson är på fest och presenterar sig som intimitetskoordinator är hon ganska snabb med att tillägga ”Jag jobbar med fiktion, inte porr”:
– En del har läst eller hört att den här nya rollen finns och är väldigt nyfikna på vad den innebär. Tyvärr får jag sällan prata om scener jag filmat, säger hon. Det hade jag gärna lagt ut orden om för det finns många genomtänkta tankar kring varför det blev som det blev…
Det var under #metoo som skådespelarna flaggade för hur filminspelningar kunde förvandlas till platser där förövare ”passade på”. Mitt under en intim scen kunde ovälkomna händer kladda på ställen där de absolut inte var tänkta att vara. Det kom inte direkt som en chock för branschen att det fungerade på det viset. År 2006 hade till exempel skådespelaren Tonia Sina skrivit en masteruppsats på temat där hon frågade om inte en slags intimitetsregissör borde finnas med under filminspelningarna.
Men det var efter uppropen som man på riktigt började fundera på hur en sådan roll kunde se ut och vara. Ita O’Brien, som bland annat jobbat med brittiska tv-serier som Sex Education och Normal People var en av dem som initierade en utbildning för blivande intimitetskoordinatorer i Europa och som tyckte att Malin B Erikson hade talang för det där:
– Jag sökte mig till Ita O’Brien i rollen som scenkonstregissör och pedagog och för att jag ville ha bättre verktyg när det kom till de mer intima scenerna. Jag kände att jag var dålig på att hantera den typen av regisserande: jag tog ett steg tillbaka, ville inte pusha skådespelarna och lämnade dem ensamma med scenen. Det är rätt vanligt att det blir så, men det är inte alltid bra.
Efter en första workshophelg i en utbildning som sedan skulle sträcka sig över ett år tog Ita O’Brien henne åt sidan och sa ”Du borde verkligen satsa på det här”. Malin svarade ja direkt. Så här i efterhand vet hon inte riktigt vad det var som gjorde att hon så tveklöst tyckte att det var en bra idé, men hon säger att det kändes som att knyta ihop säcken.
– Jag är inte religiös men det var som om en högre makt sa åt mig att det här ska du göra. Visst har det varit utmanade och jobbigt emellanåt att försöka förändra en hel bransch, men det har också varit lätt för jag har välkomnats av de flesta. Av alla skådespelare jag jobbat med är det bara en som har undrat vad jag har haft där att göra.
Utbildningen blev ett utforskade och deltagarna plockade delvis ihop den själva (eftersom det ännu inte fanns någon sådan här kurs). De märkte snabbt att de behövde kunskap i en rad olika områden: Ledarskap, mental hälsa, hur man gör en riskbedömning under en filminspelning, koreografi, förståelse för vilka kameravinklar som funkar bra, kunskap om intimitetsplagg och hur man för protokoll, var bara några av de saker som de lärde sig. Men de var rätt ute, för idag är det ungefär så utbildningarna ser ut.
Målet för intimitetskoordinatorerna är att utveckla de intima scenerna och se till att det finns en total trygghet för alla inblandade under inspelningarna. Skådespelarna, regissörerna och filmarna ska känna sig helt trygga och säkra med att de gör något kreativt och kul när de jobbar. Och att det blir kvalitetsmässigt bra!
– Vi bidrar absolut till att det blir bättre sexscener, men även med att trygga skådespelarna. Min utgångspunkt när vi jobbar är att fokusera på vad vi ska berätta, inte nödvändigtvis hur det ska berättas. Men utifrån berättelsen kan skådespelarna sätta gränser, känner sig delaktiga i arbetet och göra ett bättre jobb.
Mycket handlar om koreografi och planering. Att veta exakt var händerna ska placeras, när kyssar och smekningar ska komma och kunna använda den ”dansen” till det yttersta. Malin tittar på ryggrörelser, har koll på vilka kameravinklar som fungerar bäst i olika situationer och bryter in i inspelningen när något händer som inte repeterats i förhand eller när gränser inte respekteras. I slutändan handlar det också om att utbilda människor om vad samtycke faktiskt är och att sprida den kunskapen.
Konkret är det ett yrke som handlar om att göra riskbedömningar, skriva protokoll, diskutera med regissören, få skådespelarnas förtroende och att våga var besvärlig när det behövs.
Det här är ett yrke som kommer förändra branschen, men på vilka sätt?
– Jag jobbar för att branschen ska bli säkrare, konstnärligt bättre och mer kostnadseffektiv. Den sista punkten handlar mycket om att filminspelningarna ska gå till på ett sätt som inte går ut över någon. Men sedan vill jag också att alla professioner i branschen lär sig om samtyckeskultur. Det här förändringsarbetet är så mycket större än bara intimitetskoordination!