Bäst 2021

Pandemiår 2, dvs 2021, lider mot sitt slut och Culte summerar höjdpunkterna inom kulturen för året. Crème de la crème helt enkelt. Och så blickar vi in i 2022 och längtar till nya kulturkickar.

/ 17.12.2021

Topp 3 enligt Karin

ÅRETS BOK: Shuggie Bain av Douglas Stuart (Albert Bonniers Förlag)

Shuggie Bain fick det prestigefulla ”Bookerpriset” och likt Karl Ove Knausgård var det länge sedan jag blev så tagen av en roman. Douglas Stuarts debutroman utspelar sig i åttiotalets Glasgow och är en stark uppväxtskildring i skuggan av alkoholism och fattigdom. Jag ser fram emot att Douglas Stuart kommer med en ny roman i vår!

ÅRETS SCENFÖRESTÄLLNING: Den yttersta minuten (Dramaten)

Åh vad jag längtat efter att få gå på teater! När restriktionerna släppte bokade jag ALLT jag kunde komma över. Och känslan i Mattias Anderssons föreställning med hela Dramatens ensemble var att de längtat lika mycket efter att STÅ på scenen. Den yttersta minuten är som den bästa buljongen – ett koncentrat med bara det bästa. Förställningen går fram till april – skynda att boka om du har möjlighet!

ÅRETS TV: Succession (HBO Max)

Årets strömningshöjdpunkt var utan konkurrens Succession! Maktkampen i den dysfunktionella familjen Roy har fått mig att längta efter måndagar. Intelligent samtidssatir med sylvasst manus, episka repliker och Shakespeare-vibbar.
Bonus: Magisk intervju i The New Yorker med Jeremy Strong aka Kendall Roy.

DET HÄR SER JAG FRAM EMOT 2022:

Malin Persson Giolitos nya spänningsroman I dina händer kommer i början av mars! (och såklart att alla tar sitt förnuft tillfånga, vaccinerar sig, tar sitt klimatansvar etc så att vi får fortsätta träffas, uppleva kultur tillsammans och vara friska)

Topp 3 enligt Erik

ÅRETS KONST: Lynette Yiadom-Boakye på Moderna museet

Moderna museet visade Att flyga i förbund med natten, en retrospektiv utställning med den brittiska konstnären Lynette Yiadom-Boakye. Med hjälp av minnet och bilder konstruerar hon karaktärer och situationer i vackra färgkombinationer. Karaktärernas suggestiva blickar skapar en osäker stämning där man inte vet om man själv betraktar eller blir betraktad.

ÅRETS BOK: Pengar på fickan av Asta Olivia Nordenhof (Norstedts)

Första delen i Nordenhofs heptalogi handlar om att ha och att inte ha pengar. Den handlar också om den svajiga kärleken mellan Kurt och Maggie, och om fartyget Scandinavian Star som brinner. Små och stora katastrofer med långa konsekvenser blir tillsammans med svart humorn årets bästa roman.

ÅRETS FILM: Flykt av Jonas Poher Rasmussen

I vad som liknas vid en terapisession, berättar Amin för regissören och vännen Jonas Poher Rasmussen om när han var sex år och lekte med sina syskon i Kabul. Idag är Amin 40 år och ska gifta sig med sin kille men har aldrig talat med någon om flykten från Afghanistan. Med återhållen sorg börjar Amin berätta om hur hans syskon spriddes ut i Europa, om människosmugglarna, om tiden i Ryssland och om hur han slutligen hamnade i Köpenhamn.

DET HÄR SER JAG FRAM EMOT 2022: 

Nypremiären av Linje Lusta på Dramaten. Jag har grämt mig sedan 2019 över att jag missade chansen – nästa år missar jag den inte!

Topp 3 enligt Marie

ÅRETS TV: Mare of Easttown (HBO MAX)

Kate Winslet som kriminalaren Mare i en småstad i Philadelphia – ett samhälle där alla känner alla, men ändå lyckas de gömma de mörkaste hemligheter för varandra. Har aldrig känt en tv-serie i hela kroppen som jag gjorde av den här.

ÅRETS BOK: Senseis portfölj av Hiromi Kawakami (Bokförlaget Tranan)

En fin berättelse om vänskap, ensamhet, kärlek, mat och liv. En sparsmakad historia men helt otroligt skriven då varenda mening vibrerar av underliggande betydelser. Boken har jag fortfarande liggande i fönstret som ett litet konstverk.

ÅRETS FILM: Don’t look up (På bio och Netflix i jul)

En meteor är på väg för att förinta jorden, men eftersom det inte är en så sexig nyhet får de två rymdforskarna som upptäckte det ankommande hotet skola om sig till PR-proffs för att nå ut…
Såg den i och för sig bara häromdagen, men filmen (som har den mest stjärnspäckade rollistan på länge) skildrar perfekt hur dum vår samtid är. Blandar skoj och allvar och berättas med ett helt nytt manér. Kändes lite som när man såg sin första Tarantino-film, men annorlunda.

DET HÄR SER JAG FRAM EMOT 2022:

Filmen Comedy Queen, baserad på Jenny Jägerfelds briljanta bok medsamma namn har premiär på sportlovet. Har hört om tårar som rinner och fantastiska skådespelarinsatser från en som lyxigt nog fick se en tidig pressvisning.  Ser också fram emot Paul Thomas Andersons film Licorice Pizza och Nicole Krauss novellsamling Att vara man (har jag sagt att en fotograf trodde att jag var hon på Bokmässan för ett par år sen? Jag: Starstruck över mig själv. Han: Besviken när han insåg hur fel han hade).

Topp 3 enligt Lina

ÅRETS FILM: Världens värsta människa

Charmigt, roligt, sorgligt och ganska så oemotståndligt om kärlek, att växa upp och det svåra i att välja. Att vara människa alltså. Renate Reinsve är helt makalöst bra i rollen som Julie.

ÅRETS ALBUM: Collapsed in sunbeams – Arlo Parks

I början av året släpptes Arlo Parks sitt debutalbum och jag lyssnade på repeat och slutade aldrig med det. Tack Arlo för ett bra år tillsammans! Bästa spår: Portra 400.

ÅRETS BOK: Stargate. En julberättelse av Ingvild H Rishøi (Flo förlag)

Lyckan att få läsa en så klockren, precis och magisk berättelse som den om systrarna Ronja och Melissa, som drömmer om en jul där pappa inte dricker. En julberättelse att läsa många gånger.

DET HÄR SER JAG FRAM EMOT 2022:

Är O-TRO-LIGT pepp på att äntligen se Niki Lindroth von Bahrs animerade berättelse som ingår i The House på Netflix. Enligt Niki själv ”en Roman Polanski-inspirerad klaustrofobisk thriller som tar upp fastighetsbranschen i en sen-kapitalistisk värld.” Rösterna görs av bl a Jarvis Cocker, Yvonne Lombard och Sven Wollter. Premiär 14 januari. Här finns trailer!